onsdag 7 december 2011

Motörhead månadens band

Jag börjar med Månadens Bruce som kommer från senaste skivan och är en av dom bästa låtarna han gjort på många år.
Bruce Springsteen - Outlaw Pete.

Månaden band är det gamla goa Motörhead, som bildades 1975, med Ian " Lemmy" Kilmister på sång och bas, Larry Wallis gitarr och Lucas Fox på trummor.

Första skiva kom 1976 men med lite problem med skivbolag, släpptes det inte förrän 1979.

Motörhead skall spela på Lisebergshallen på fredag, men läste i tidningen idag att han har lite problem med rösten, så vi får hålla tummarna. Jag har ingen biljett, tiden och pengarna räcker inte till allt man vill se och höra.

Motörhead av idag består av självklart Lemmy, Phil Cambell på gitarr, har varit med sen 1984, och den goe Göteborgarn (fast han är Öisare) Mikkey Dee som har spelat trummor med Lemmy sedan 1992.

Top 5 Motörhead.
Kan bandet för lite men plockade ihop en liten go samling av låtar från förr tills nu, lugna och hårda.
Motörhead - I Know How To Die, det borde ju Lemmy veta, han har varit nära några gånger.
Motörhead - Hellraiser.
Motörhead - God Was Never On Your Side.
Motörhead - 1916.
Motörhead - City Kids, som är en cover från ett band som jag köpte skivor med 1973, The Pink Fairies, där kommer den första gitaristen ifrån, Larry Wallis.

Här kommer lite mer låtar som har med Motörhead att göra.
2 goa låtar från The Pink Fairies skiva Kings Of Oblivion 1973.
The Pink Fairies - City Kids.
The Pink Fairies - I Wish I Was A Girl.

Ozzy Osbourne - Hellraiser, Lemmy skrev 4 låtar med Ozzy till plattan No More Tears, han skrev i sin bok White Line Fever, att han tjänade mer pengar på låtar till andra än på alla hans egna skivor.

King Diamond - Arrival, där Mikkey Dee spelade trummor 1985-1989.

Låtarna finns på Top 5 band 2011 och veckans låtar Claes i högerkanten

Ha en bra dag.

5 kommentarer:

  1. Inte för att jag är en Motörhead fan men just det faktumet att det är det enda (som jag känner till) världskända hårdrocksbandet med en Öisare gör ju att man är lite fan ändå.
    Utöver det är ju Lemmy en faschinerande figur. Kan rekommendera lite roande läsning i forma av "White Lines" om ochj av Lemmy

    SvaraRadera
  2. Läste visst inte hela ditt inlägg om Motörhead du tog ju redan upp Lemmys bok.

    SvaraRadera
  3. Lemmy är lite speciell, men det är väl dom flesta artisterna, annars hade dom inte blivit artister. Har kollat på musik från Motörhead, det finns mycket som är värt att lyssna på, senaste skivan är riktigt bra.

    SvaraRadera
  4. Hej grabbar!

    Tack för ni påminde mig/oss om de gamla bekanta The Pink Fairies. De var många år sedan jag hörde dem.
    /Fredrik

    SvaraRadera
  5. Fastnade för dom 1973 när jag stod på Waidele och lyssnade på skivor, som man gjorde på den tiden. Började att lyssna på dom för att jag tyckte skivomslaget var fräckt, då. Några låtar håller även idag.

    SvaraRadera